بست رادیکالی(بست رادیکالی هبلکس) چیست؟

بست رادیکالی(بست رادیکالی هبلکس) چیست؟

در عصر حاضر، ایمنی و استحکام سازه‌ها به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مهندسان و معماران تبدیل شده است. به ویژه در مناطق زلزله‌خیز، استفاده از مصالح و تجهیزات مقاوم و استاندارد امری ضروری است. بست رادیکالی هبلکس یکی از این تجهیزات نوین است که به منظور افزایش پایداری و ایمنی ساختمان‌ها طراحی و تولید شده است. این بست‌ها، به عنوان یک عنصر کلیدی در اتصال دیوارهای هبلکس به سایر اجزای سازه، نقش حیاتی در کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی ایفا می‌کنند.

بست رادیکالی هبلکس از انواع پرکاربرد بست در کار با بلوک های هبلکس بوده که به صورت متداول در دیوارهای هبلکس و به منظور مهار این دیوارها در اسکلت اصلی سازه استفاده می شوند. استفاده از بست های هبلکس به ویژه مدل رادیکالی این بست ها به افزایش استحکام و دوام دیوارهای هبلکس در برابر نیروهای وارده کمک زیادی می کند. در نتیجه باعث بالا رفتن مقاومت و ایمنی این دیوارها در برابر نیروهای ناشی از زلزله می شود. بست های رادیکالی همانند دیگر اجزای مورد استفاده در فرایند مقاوم سازی از جمله بست های تخت، میلگرد و غیره در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم بوده و به همین دلیل از کارایی و دوام بالایی برخوردار هستند.

با توجه به اهمیت بالای مهار دیوار هبلکس در بخش های اصلی سازه و نقش مهم بست های رادیکالی در فرایند مقاوم سازی این دیوارها، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی بست رادیکالی هبلکس به معرفی بلوک هبلکس، کاربرد بست های هبلکس مطابق با پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰، انواع بست های مورد استفاده در اجرای این بلوک ها، مزایای بست های هبلکس، کاربرد بست های رادیکالی، مزایای استفاده از این بست ها، مشخصات و ابعاد بست های رادیکالی هبلکس، بست رادیکالی جایگزینی اقتصادی و ایمن برای ناودانی و نبشی، تفاوت استفاده از بست های رادیکالی در مقایسه با نبشی منقطع، اصول و ضوابط نصب و اجرای بست رادیکالی هبلکس، نکات مهم در خرید این بست ها، استعلام قیمت و در نهایت نحوه تهیه آنها بپردازیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

بلوک هبلکس (Heblex) چیست؟

بلوک هبلکس از بلوک های پرکاربرد در زمینه دیوارچینی بوده که در ساخت آنها از بتن هبلکس (Heblex) استفاده می شود. همچنین دیوارهایی که در ساختار آنها از بلوک های هبلکس استفاده می شود معمولاً با عنوان دیوار هبلکس شناخته می شوند. البته جهت افزایش استحکام و یکپارچگی این دیوارها در برابر بارها و نیروهای وارده لازم است در طراحی آنها از بست های خاصی استفاده شود که این بست ها با عنوان بست هبلکس نیز شناخته می شوند. این بست ها در انواع و مدل های مختلفی (بست رادیکالی هبلکس و غیره) طراحی می شوند و در بخش های مختلف دیوار هبلکس مورد استفاده قرار می گیرد. با کمک این بست ها می توان مقاومت دیوارهای هبلکس را در برابر زلزله افزایش داد و به افزایش ایمنی سازه کمک کرد.

کاربرد بست هبلکس مطابق با پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰

از این بست ها به ویژه بست رادیکالی هبلکس دلیل ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند جهت افزایش استحکام و یکپارچگی دیوارهای هبلکس استفاده می شود که بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ اجرای این بست ها می بایست به صورت صحیح و اصولی، مطابق با  استانداردها و از روی ضوابط و دستورالعمل های اجرایی صورت گیرد. همچنین از این بست ها برای اتصال صحیح دیوارها به بخش اصلی سازه استفاده می شود که ایمنی این بخش ها را در برابر زلزله افزایش می دهند. علاوه بر آن در اجرای دیوارهای هبلکس لازم است از بست های فولادی گالوانیزه استفاده شود تا از مقاومت و دوام لازم در برابر شرایط محیطی برخوردار باشند و دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند.

بست هبلکس چه مزیتی دارد؟

بست های هبلکس به دلیل طراحی و کاربری خاصی که دارند از مزایای بسیاری برخوردار هستند که از جمله آنها می توان به تأثیر بسزای آنها بر انسجام و یکپارچگی دیوارهای هبلکس اشاره کرد. همچنین این بست ها به اتصال مؤثر دو دیوار به یکدیگر کمک زیادی می کنند و مانع از آسیب به آنها در اثر نیروهای وارده می شود. مهار دیوارهای هبلکس در اسکلت اصلی سازه از دیگر مزایای این بست ها بوده که باعث افزایش ایمنی آنها در برابر زلزله می شود. در آخر این بست ها اجرای آسانی دارند و در مقایسه با دیگر مصالح از قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای برخوردار هستند.

انواع بست هبلکس کدامند؟

از انواع متداول و کاربردی بست هبلکس می توان به بست ثابت (بست خطی یا تخت)، بست رادیکالی هبلکس، بست ال شکل و بست کرکره‌ای اشاره کرد که در ادامه به بررسی مشخصات آنها خواهیم پرداخت.

بست ثابت (بست خطی یا بست تخت)

بست ثابت یا خطی که با عنوان بست تخت نیز شناخته می شود از انواع کاربردی بست هبلکس بوده که از آن برای اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر استفاده می شود. استفاده از بست های ثابت به افزایش انسجام و یکپارچگی دیوارهای هبلکس کمک زیادی می کند و ایمنی دیوارها را در برابر زلزله بالا می برد. این بست ها همان طور که از عنوان آنها پیداست طراحی صاف و تختی دارند و بر روی آنها هیچ گونه برآمدگی یا فرورفتگی دیده نمی شود. در ساختار این بست ها از ۴ سوراخ استفاده شده و لبه های آنها بسته به مدل این بست ها می تواند به صورت صاف یا دندانه دار باشد.

بست تخت در بلوک هبلکس

بست رادیکالی هبلکس

از دیگر انواع کاربردی بست در طراحی دیوارهای هبلکس می توان به بست رادیکالی هبلکس اشاره کرد که به منظور مهار این دیوارها در اسکلت اصلی سازه استفاده می شوند. این بست ها طراحی رادیکالی شکلی دارند و در هنگام اجرا بخشی از آنها بر روی دیوار هبلکس و بخش دیگر آنها بر روی عضو اصلی سازه مانند ستون قرار می گیرد. با استفاده از این بست ها می توان بارهای وارده بر دیوارهای هبلکس را کاهش داده و از آسیب های وارده به دیوارها و تخریب آنها جلوگیری کرد. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این بست ها خواهیم پرداخت.

بست ال شکل

بست ال (L) شکل از دیگر مدل های کاربردی بست در کار با دیوارهای هبلکس بوده که نقش مهمی در افزایش مقاومت و استحکام این دیوارها در برابر بارهای وارده دارند. این بست ها به منظور اتصال بهتر دیوارهای هبلکس به یکدیگر طراحی شده اند و با استفاده از آنها می توان دو دیوار هبلکس را که در مجاورت هم قرار گرفته اند به طور صحیح و مؤثر به یکدیگر وصل کرد. جهت اتصال این بست ها بخشی از بدنه آن بر روی یکی از دیوارها قرار گرفته و با پیچ و مهره متصل می شود و بخش دیگر آن نیز پس از قرارگیری بر روی دیوار مجاور با میخ محکم می شود.

بست کرکره‌ای

از دیگر انواع رایج بست در کار با بلوک های هبلکس می توان به بست کرکره ای اشاره کرد که کاربرد تقریباً مشابهی با بست های ثابت یا تخت دارند. با این وجود قیمت این بست ها پایین بوده و از کیفیت بست های ثابت برخوردار نیستند. این بست ها ساختاری مستطیل شکل و موج دار دارند و فرایند نصب و اجرای آنها آسان است. بست های کرکره ای نیازی به تخلیه میان بلوک ها ندارند  و برای اتصال آنها کافی است بست به صورت عمودی در فاصله بین دو بلوک قرار گیرد و با ضربات چکش  در جای خود محکم گردد که با این کار یک اتصال محکمی در بین دو بلوک ایجاد می شود.

بست کرکره ای

بست رادیکالی هبلکس چیست؟

بست رادیکالی از بست های رایج در طراحی دیوارهای هبلکس بوده که با عنوان بست ارتجاعی یا بست U شکل نیز شناخته می شود. با استفاده از این بست ها می توان دیوارهای هبلکس را به ستون ها و دیگر اجزای اصلی سازه متصل کرد و آنها را در برابر نیروها و بارهای وارده مقاوم نمود. در طراحی این بست ها حالت خمیدگی دیده می شود که این مشخصه به دیوارهای هبلکس این امکان را می دهد تا در جهت افقی و به صورت محدود جابجا شوند.

بست رادیکالی هبلکس معمولاً با ضخامت ۲ میلیمتر عرضه می شود و در طراحی آن از سوراخ هایی برای اتصال به بلوک هبلکس و بخش قائم سازه استفاده شده است. علاوه بر آن از این بست ها به دلیل کارایی بالایی که دارند می توان به عنوان جایگزینی برای وال پست ها نیز استفاده کرد. بست های رادیکالی از ساختار مقاومی برخوردار هستند و استفاده از آنها به افزایش استحکام و دوام دیوارهای هبلکس کمک زیادی می کند.

بست رادیکالی هبلکس کجا کاربرد دارد؟

از بست های رادیکالی به دلیل طراحی خاصی که دارند در کار با دیوارهای هبلکس و به منظور اتصال این دیوارها به بخش اصلی سازه استفاده می شود. همچنین با استفاده از این بست ها می توان دو دیوار هبلکس را به یکدیگر متصل کرد و از اتصال مؤثر و ایمن آنها مطمئن شد. علاوه بر آن بست رادیکالی هبلکس اجرا شده بر روی دیوارهای هبلکس از وارد شدن نیروهای کمانشی و خمشی ناشی از زلزله به این دیوارها جلوگیری می کند.

مزایای اتصال بلوک هبلکس با بست رادیکالی مطابق آیین نامه

بر اساس پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ و نشریه ۸۱۹ در صورت استفاده از بلوک هبلکس در فرایند دیوارچینی به جای استفاده از بلوک های معمولی و آجری، به دلیل پایین بودن ضخامت دیوارهای هبلکس و همچنین نازک بودن ملات بستر آنها امکان استفاده از میلگرد بستر وجود ندارد و به همین دلیل برای مهار آنها می بایست از بست رادیکالی هبلکس و بست تخت استفاده شود. البته استفاده از این بست ها با مزایای بسیاری همراه بوده که از جمله آنها می توان به اجرای ساده و آسان، سرعت اجرایی بالا، هزینه های اجرایی پایین و عدم نیاز آنها به استفاده از نیروی انسانی متخصص اشاره کرد.

مشخصات و ابعاد بست رادیکالی هبلکس چگونه است؟

بست های رادیکالی مطابق با پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ می بایست از حداقل ضخامت ۲ میلی‌متر، حداقل طول ۳۰ سانتیمتر و حداقل عرض ۳ سانتیمتر برخوردار باشند. همچنین طراحی خمیده و U شکل این بست ها باعث ایجاد یک فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتری بین دیوار هبلکس و عضو اصلی سازه می شود.

بست رادیکالی هبلکس جایگزینی اقتصادی و ایمن برای ناودانی و نبشی

طبق آیین نامه ۲۸۰۰ اتصال دیوار به اعضای قائم سازه مانند ستون ها و دیوارهای به روش های مختلفی قابل اجرا خواهد بود که از جمله آنها می توان به اتصال کشویی با استفاده از دو نبشی یا ناودانی، اتصال با بست های انعطاف پذیرU  شکل یا رادیکالی و اتصال با شاخک انتهایی اشاره کرد. در این بین از روش اتصال با بست های رادیکالی به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارد با عنوان جایگزین اقتصادی و ایمن برای نبشی و ناودانی یاد می شود. طبق این آیین نامه از بست رادیکالی هبلکس می توان برای مهار حرکات خارج از صفحه دیوار استفاده کرد و این نوع اتصال در عین حال باعث تأمین آزادی حرکت درون صفحه دیوارها می شود.

تفاوت استفاده از بست رادیکالی در مقایسه با نبشی منقطع

بست رادیکالی هبلکس در مقایسه با نبشی منقطع باعث کاهش هزینه های اجرایی تا ۷۰ درصد می شود. از طرف دیگر اجرای ساده این بست ها با افزایش سرعت اجرایی فرایند مقاوم سازی و کاهش زمان اجرای آن همراه خواهد بود. همچنین بست های رادیکالی در مقایسه با نبشی های منقطع تأثیر بیشتری بر مقاوم سازی بخش مورد نظر در برابر زلزله دارد. این بست ها و نبشی ها از نظر نحوه اجرا نیز تفاوت هایی با هم دارند، بدین صورت که نصب نبشی منقطع می بایست قبل از دیوارچینی انجام شود ولی اجرای بست های رادیکالی در حین فرایند دیوارچینی صورت می گیرد. در آخر هر کدام از این تجهیزات از کاربرد و اهمیت خاصی برخوردار هستند و نمی توان تحت هر شرایطی از بست های رادیکالی به جای نبشی های منقطع استفاده کرد.

اصول و ضوابط نصب و اجرای بست رادیکالی هبلکس در آیین نامه

بر اساس آیین نامه های اجرایی نصب و اجرای بست رادیکالی در دیوارهای هبلکس نیازمند یک سری اصول و ضوابط بوده که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت. بر اساس این ضوابط در اجرای بست های رادیکالی در سازه های بتنی لازم است از پیچ  و رول پلاک یا رول بولت برای اتصال بست به بخش اصلی سازه استفاده شود و این اتصال در سازه های فلزی می بایست از طریق جوش انجام گردد.

اتصال بلوک هبلکس با ستون

همچنین در اتصال بست رادیکالی هبلکس به بخش های اصلی سازه به منظور حفظ ساختار آنها به هیچ عنوان نباید از اتصالات کوبشی و میخ استفاده شود. برای اتصال طرف دیگر بست رادیکالی که بر روی بلوک هبلکس قرار می گیرد می توان از میخ ۷ سانتی استفاده کرد. علاوه بر آن بر اساس این ضوابط بست های مورد استفاده در اجرای دیوار هبلکس می بایست از جنس فولاد گالوانیزه باشند تا دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند.

مزایای استفاده از بست رادیکالی برای اجرای هشتگیر در دیوارچینی

استفاده از بست رادیکالی هبلکس برای اجرای هشتگیر در دیوارچینی با مزایای بسیاری همراه بوده که از جمله آنها می توان به کاهش هزینه اجرای دیوارچینی اشاره کرد. از دیگر مزایای استفاده از این بست ها می توان به بالا رفتن سرعت اجرای دیوارچینی اشاره کرد که خود باعث کوتاه شدن زمان اجرای پروژه و صرفه جویی در هزینه ها می شود. علاوه بر آن در این روش به دلیل سهولت در اجرا نیازی به بکارگیری نیروی اجرایی متخصص نیست. در آخر استفاده از بست رادیکالی برای اجرای هشتگیر مطابق با ضوابط نشریه ۸۱۹ و پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ است.

نکاتی که پیش از خرید بست رادیکالی هبلکس باید بدانیم!

قبل از خرید بست های هبلکس به ویژه بست های رادیکالی لازم است به یک سری نکات و فاکتورها توجه شود تا یک بست با کیفیت و با کارایی لازم خریداری گردد. اولین نکته در خرید بست رادیکالی هبلکس توجه به ضخامت و وزن آنها بوده که لازم است بدان توجه ویژه شود. ضخامت و وزن بست باید به گونه ای باشد که هم به استحکام دیوار کمک کند و هم باعث افزایش وزن و بار مرده سازه نشود.

نکته بعدی توجه به میزان انعطاف پذیری بست بوده که تأثیر زیادی بر عملکرد دیوار در هنگام لرزش دارد. همچنین بست هایی که با روکش گالوانیزه عرضه می شوند به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت و خوردگی دارند برای استفاده در دیوار هبلکس مناسب تر هستند. تعداد بست های مورد نیاز و قیمت تمام شده آنها از دیگر فاکتورهایی است که در هنگام خرید بست رادیکالی هبلکس لازم است مورد توجه قرار گیرند.

استعلام قیمت و هزینه اجرای بست رادیکالی هبلکس

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر قیمت بست رادیکالی تأثیرگذار باشد که در این بخش به معرفی آنها خواهیم پرداخت. اولین عامل مؤثر بر قیمت این بست ها ضخامت آنها بوده که معمولاً با مقادیر ۱، ۱.۵ و ۲ میلیمتری عرضه می شوند. قیمت بست های با ضخامت بالا در مقایسه با بست های با ضخامت پایین بیشتر است.

بست رادیکالی استاندارد

نوع متریال بکار رفته در طراحی بست رادیکالی هبلکس، کیفیت ساخت و پوشش آن از دیگر فاکتورهایی است که باعث تفاوت در قیمت عرضه این قطعات می شود. بست های گالوانیزه به دلیل کیفیت بالایی که دارند از دوام بالایی برخوردار بوده و همین امر نیز باعث بالا بودن قیمت آنها در مقایسه با مدل های معمولی می شود. در آخر برند یا شرکت تولید کننده بست نیز می تواند بر قیمت عرضه آن تأثیرگذار باشد که لازم است بدان توجه شود.

بست رادیکالی هبلکس را از کجا بخریم؟

در ابتدا لازم به ذکر است که برای خرید مدل های مختلف بست به ویژه نوع رادیکالی آنها لازم است به فروشنده ها معتبر در این زمینه مراجعه شود تا یک بست استاندارد و با کیفیت و دوام بالا خریداری گردد. همچنین قبل از خرید بست رادیکالی هبلکس بهتر است به مشخصات بست و مطابقت آن با نیاز کاری توجه شود و سپس جهت خرید آن اقدام گردد. بر همین اساس ما شرکت وال مش را به شما معرفی می کنیم که از معتبرترین مراکز در زمینه عرضه بست های هبلکس بوده که این بست ها را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می دهد. چنان چه قصد خرید این بست ها را دارید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان وال مش تماس حاصل کنید.

کلام پایانی و نتیجه گیری

بست رادیکالی هبلکس از مصالح کاربردی در افزایش استحکام و ایمنی دیوارهای هبلکس بوده که به منظور اتصال این دیوارها به اسکلت اصلی سازه مورد استفاده قرار می گیرند. این بست ها با طراحی خاص و ساختار مقاومی که دارند به اتصال مؤثر دیوارهای هبلکس به بخش های اصلی سازه کمک زیادی کرده و مانع از خرابی و ریزش آنها در هنگام وقوع زلزله می شود. نصب و اجرای بست رادیکالی هبلکس آسان بوده و به دلیل ساختار گالوانیزه ای که دارند از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی برخوردار هستند. بست های رادیکالی مقرون به صرفه هستند و استفاده از آنها در بخش های غیرسازه ای تأثیر چندانی بر وزن و بار مرده آنها ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

سئوالات متداول برای "بست رادیکالی(بست رادیکالی هبلکس) چیست؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *