برترین تولید کننده مش فایبرگلاس

برترین تولید کننده مش فایبرگلاس

انتخاب بهترین تولید کننده مش برای پروژه‌های ساختمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وال مش، به‌عنوان یکی از سیستم‌های نوین در مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها، نقش مهمی در کاهش خسارات ناشی از زلزله و بارهای جانبی دارد. با این حال، کیفیت تولید و اجرای این سیستم بسیار حیاتی است. اولین معیار در انتخاب تولید کننده، دریافت گزارش‌های آزمایشگاهی معتبر است. این آزمایش‌ها باید شامل تست کشش و مقاومت به قلیا باشند تا اطمینان حاصل شود که وال مش تولیدی می‌تواند در شرایط سخت محیطی عملکرد مناسبی داشته باشد. دومین نکته، بررسی نمونه‌های وال مش اجراشده توسط تولیدکننده است. این کار به شما امکان می‌دهد تا از کیفیت واقعی محصول در میدان عمل مطمئن شوید. تولیدکنندگان معتبر همچنین باید مطابق با پیوست ششم استاندارد 2800، وال مش‌های خود را تولید و به بازار عرضه کنند. برخی تولیدکنندگان غیر معتبر ممکن است به جای وال مش مقاوم به قلیا، از توری‌های فایبرگلاس معمولی استفاده کنند که در شرایط زلزله، عملکرد قابل قبولی ندارند.

با روی کار آمدن وال مش در صنعت ساختمان سازی، انتظار بسیاری از متخصصان در حوزه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله افزایش پیدا کرده است و بسیاری از کارفرمایان با هدف کاهش هزینه های ساختمان سازی و اجرای سریع تر وال پست، از وال مش کمک می گیرند. تولید کننده مش فایبرگلاس باید با در نظر گرفتن قوانین اجرایی و مصالحی که مورد تایید سازمان نظام مهندسی و آیین نامه های موجود هستند، بهترین سیستم وال مش را تولید و به بازار عرضه نماید.

مهندسان اجرایی نیز می توانند با بهره گیری از امکانات تولید کننده مش فایبرگلاس، اقدام به خرید این سیستم و اجرای آن به صورت صحیح نمایند. با وجود اینکه تولید وال مش چندان پیچیده نیست و با یک سری معیارها می توان این سیستم را تولید نمود، اما همچنان خطاهای زیادی در زمینه تولید مصالح وال مش وجود دارند. از این جهت لازم است که حتما از تولید کننده، معتبر برای خرید این سیستم اقدام شود تا انتظارات مورد نظر از این سیستم برطرف گردد.

نقش وال مش در مقاوم‌سازی سازه‌ها

دیوارها در ساختمان ها از دو بخش سازه ای و غیر سازه ای تشکیل شده اند. بخش های سازه ای در ساختمان، بخش هایی اند که به اسکلت ساختمان متصل هستند و این موضوع مقاومت آن ها را تضمین می کند. اما بخش های غیر سازه ای بدون اتصال مستقیم به اسکلت ساختمان، قادر به تحمل بارهای لرزه ای، باد و جانبی نیستند و همین موضوع باعث ریزش آن ها خواهد شد. وال پست سیستمی است که می تواند اجزای غیر سازه ای ساختمان ها را مهار کرده و اجازه تخریب به آن ها را ندهد. وال مش نسل جدیدی از سیستم وال پست است که با فرض خمش یک طرفه در ساختمان ها اجرا می شود و می تواند از آسیب به ساختمان ها جلوگیری کند.

مش فایبرگلاس
نمونه از مش فایبرگلاس بافته شده

اولین تولید کننده وال مش، از سیستم FRCM که برای مقاوم سازی ساختمان ها استفاده می شد، الهام گرفت. این سیستم که ترکیبی از مش فایبرگلاس و پلاستر است، می تواند تاثیر بسیار زیادی روی مهار لرزه ای ساختمان ها داشته باشد و بدون اضافه کردن بار زیاد به ساختمان، ایمنی اجزای غیر سازه ای را تامین کند. با اجرای صحیح وال مش، احتمال تغییر حرکت و تخریب دیوارهای غیر سازه ای به حداقل می رسد. این موضوع حتی در ساختمان ها و برج های مسکونی نیز که یک تخریب کوچک می تواند فاجعه به بار بیاورد، صدق می کند.

فرآیند تولید مش فایبرگلاس، از مواد اولیه تا محصول نهایی

با وجود اینکه امکان واردات وال مش و توری فایبرگلاس آن از کشورهای خارجی وجود دارد، اما تولید وال مش در کشور ایران می تواند یک مزیت رقابتی مهم باشد. چرا که عمده توری های فایبرگلاس تولید شده در کشورهای خارجی، دارای کیفیت یکسان و مشابهی نیستند و نظارت دقیقی مطابق با قوانین کشور ایران برای اجرای وال مش، روی تولید آن ها وجود ندارد. این در حالی است که تولید کننده مش فایبرگلاس موظف است که کلیه محصولات را مطابق با قوانین تولید و به کارفرمایان محترم ارائه نماید. تولید کننده، با بررسی دقیق ضوابط و قوانین و مقررات، می تواند مش فایبرگلاس را تولید و به بازار عرضه نماید.

مش های فایبرگلاس تولید شده توسط تولید کننده مش فایبرگلاس در واقع دوک های نخی هستند که می توانند با تکنیک های بافت مناسب، دور یکدیگر به صورت مش بافته شوند. در نهایت نیز یک پوشش رزین اپوکسی برای مقاوم سازی این توری های فایبرگلاس روی آن ها زده خواهد شد. تکنیک های متفاوتی برای بافت و تولید وال مش وجود دارند که از جمله آن ها می توان به ساده، سرژه و … اشاره کرد. در حال حاضر، بهترین تکنیک استفاده شده توسط تولید کننده، تکنیک بافت لنو است که در آن دو نخ تار به دور یکدیگر می پیچند و نخ های پود از میان آن ها عبور می کند. این در هم تنیدگی با استفاده از مجموعه ای از حفره های مخصوص روی ماشین بافندگی ایجاد خواهد شد و می تواند یک ساختار پایدار و بافت باز را ایجاد کند که منجر به تولید مش با استحکام و با دوام می گردد.

رووینگ های مش فایرگلاس
دوک های رشته فایبرگلاس

نخ های استفاده شده توسط تولید کننده مش فایبرگلاس می توانند با اندازه چشمه های مختلف در کنار هم بافته شوند تا یک ساختار مناسب از توری فایبرگلاس را با گرماژ متناسب با آیین نامه به وجود آورند. طبیعی است که استحکام کششی و میزان مقاومت این توری ها تاثیر بسیار زیادی روی مقاومت وال مش اجرا شده در ساختمان ها خواهد داشت. از این جهت تولید کننده، وظیفه بسیار مهمی را برای تولید این سیستم با توجه به قوانین آیین نامه ای و در نظر گرفتن اصول دارد. در نهایت با ایجاد پوشش رزین اپوکسی و مقاوم به قلیا، می توان وال مش را به عنوان محصول نهایی به مجریان این سیستم ارائه نمود.

استانداردها و معیارهای کیفیت در تولید مش فایبرگلاس

یکی از مواردی که حتما باید تولید کننده مش فایبرگلاس به آن توجه داشته باشد، استانداردها و معیارهای کیفیت در تولید وال مش است. در حال حاضر، جدیدترین آیین نامه ای که برای تولید وال مش مورد توجه قرار می گیرد، پیوست ششم استاندارد 2800 است. وال مش مطابق استاندارد 2800 باید از مش فایبرگلاس باکیفیت بالا مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به مهم ترین ضوابط تولید وال مش اشاره می کنیم.

مقاومت تسلیم برای تولید مش

تولید کننده مش فایبرگلاس لازم است که حداقل مقاومت تسلیم مورد تایید را برای تولید این سیستم در نظر بگیرد. برای الیاف شیشه مقاوم به قلیا (AR-GLASS) و یا الیاف شیشه معمولی (E-glass) لازم است که حداقل مقاومت تسلیم 1000 مگاپاسکال باشد و این ویژگی باید حتما در شناسنامه محصول درج گردد.

وزن (گرماژ) وال مش تولیدی

گرماژ یا وزن وال مش تولید شده توسط تولید کننده باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر با دو روش مش روی دیوار اجرا می شود که در روش اول لازم است که مش فایبرگلاس به صورت سرتاسری و در روش دوم لازم است که مش فایبرگلاس به صورت نواری اجرا گردد. در صورت اجرای وال مش به صورت نواری، لازم است که حداقل وزن وال مش 100 گرم بر متر مربع باشد. اما در صورتی که این سیستم به صورت سرتاسری اجرا گردد، می توان آن را با وزن 50 گرم بر متر مربع نیز تهیه نمود. تولید کننده مش فایبرگلاس موظف است که این نوع سیستم را هم برای اجرای سرتاسری و هم برای اجرای نواری تولید نماید. اما در حالت کلی در اکثر ساختمان ها، وال مش به صورت نواری اجرا می گردد.

فاصله چشمه های مش فایبرگلاس

یکی دیگر از استانداردهای در نظر گرفته شده برای تولید کننده مش فایبرگلاس، فاصله چشمه های مش فایبرگلاس است. چشمه ها در واقع فاصله میان نخ های استفاده شده برای وال مش هستند که نقش بسیار مهمی را در استحکام و اجرای صحیح آن ایفا می کنند. طبق استانداردهای موجود، فاصله میان چشمه های مش فایبرگلاس نباید از 5 میلی متر کمتر باشد. همچنین حداکثر اندازه سنگدانه استفاده شده در ملات برای اتصال شبکه الیافی باید از نصف فاصله باز بین چشمه ها کمتر باشد.

زیرکونیای مورد استفاده برای تولیدمش

در صورتی که وال مش در محیط سیمانی اجرا شود، حتما باید مقاوم به قلیا باشد و مطابق با استانداردهای موجود، حتی کم کردن میزان قلیای سیمان نیز در این خصوص تاثیری ندارد و استاندارد نیست. این موضوع حساسیت تولید وال مش مقاوم به قلیا را چندین برابر بیشتر می کند. تولید کننده مش فایبرگلاس لازم است که وال مش را با توجه به استانداردهای موجود به صورت کاملا مقاوم به قلیا تولید و به بازار عرضه کند. چنین شرایطی با اضافه کردن حداقل 16 درصد زیرکونیا به مش فایبرگلاس اتفاق می افتد. تولید کننده مش فایبرگلاس لازم است که حتما با در نظر گرفتن این استاندارد، حداقل مقدار زیرکونیا را در وال مش استفاده کند تا استحکام مورد نظر در محیط سیمانی به دست بیاید.

تکنولوژی‌های جدید در تولید وال مش: نوآوری‌های صنعت ساختمان

مباحث تئوری و بسیاری از ضوابط مربوط به تولید وال مش از سیستم FRCM برگرفته شده اند و همچنان این سیستم در حال عیب یابی و بررسی برای دستیابی به بهترین نتیجه است. تکنولوژی های جدید به کار گرفته شده توسط تولید کننده، باعث شده تا این سیستم در حال حاضر به عنوان یک سیستم نوین در ساختمان ها شناخته شود که ضمن داشتن کارایی فوق العاده، دوام بسیار زیادی را نیز از خود نشان می دهد. نوآوری که به واسطه تولید وال مش در ساختمان به وجود آمده، توانسته نقش بسیار مهمی را در کاهش هزینه های ساختمان سازی و سپری شدن زمان این فرآیند داشته باشد. همچنین با حذف بسیاری از مصالح از جمله وادار قائم و افقی و میلگرد بستر به لطف اجرای وال مش، می توان وزن وارده به ساختمان را نیز به حداقل رساند.

فراید بافت مش های فایبرگلاس
فراید بافت مش های فایبرگلاس

صنعت ساختمان سازی روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و انتظار می رود که راه استفاده از تکنولوژی های جدید در تولید وال مش بازتر شود. به گونه ای که برترین تولید کننده مش فایبرگلاس بتواند این سیستم را به صورت کاملا استاندارد به بازار عرضه کند تا اجرا کننده از نظر کیفیت اجرایی و نتیجه نهایی، آسوده خاطر باشد. تولید وال مش با سبک این چنینی و با وزن بسیار پایین جهت اجرا در ساختمان ها، خود باعث شده تا این سیستم یک جایگزین عالی برای وال پست های قدیمی باشد.

چرا تولید مش با کیفیت اهمیت دارد؟

اسکلت ساختمان در صورت اجرای صحیح می تواند عملکرد بسیار خوبی در ساختمان ها داشته باشد و باعث افزایش استحکام ساختمان ها به ویژه در برابر زلزله شود. با این حال حتی با وجود مقاومت بالای اسکلت ساختمان ها، اگر دیوارهای غیر سازه ای عملکرد مناسبی نداشته باشند، به راحتی تحت تاثیر بارهای جانبی زلزله و باد قرار می گیرند و این اتفاق منجر به ریزش آن ها خواهد شد. اجرای صحیح وال پست در ساختمان نقش بسیار مهمی را در جلوگیری از آسیب به دیوارهای غیر سازه ای داشته و می تواند استحکام آن ها را چندین برابر افزایش دهد. تولید کننده مش فایبرگلاس موظف است که مطابق با قوانین تعیین شده از سوی آیین نامه ها و سازمان نظام مهندسی، این سیستم را تولید و به بازار عرضه کند. از این جهت تولید وال مش نه تنها یک اقدام مهم است، بلکه باید به صورت صحیح و با ضرورت انجام شود.

کارخانه بافت توری وال مش
کارخانه بافت توری وال مش

نمونه بارز خسارات ناشی از عدم اجرای صحیح وال پست را می توان در زلزله کرمانشاه مشاهده کرد. زلزله ای که برخلاف قدرت نسبتا پایین خود، توانست جان بسیاری از انسان ها را بگیرد. این در حالی بود که به گفته برخی از کارشناسان، کرمانشاه از نظر مقاوم سازی زلزله در صدر شهرهای مختلف کشور ایران بود. با وجود اینکه بسیاری از ساختمان های جدید با وال پست طراحی شده بودند، اما عدم اجرای صحیح وال پست باعث آسیب به ساختار آن ها و خرابی دیوارهای غیر سازه ای شد.

همه این موارد اهمیت تولید وال مش را به صورت صحیح چندین برابر می کنند. چرا که با وجود ساده بودن این سیستم، عدم اجرای صحیح و استفاده از مصالح نامناسب برای اجرای آن باعث می شود تا ساختار این سیستم دچار آسیب جدی شود و نتواند انتظارات را به ویژه در هنگام وارد آمدن بارهای جانبی مانند زلزله و باد برطرف کند.

چگونه بهترین تولید کننده را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین تولید کننده مش فایبرگلاس برای اجرای این سیستم در ساختمان های جدید و در حال بازسازی، مهم ترین اصل است. چرا که با وجود قوانین موجود در آیین نامه ها، همچنان نقاط ضعفی برای اجرای این سیستم وجود دارد که باید به آن ها توجه ویژه داشت. این در حالی است که اکثر مجریان وال مش، توجهی به این ایرادات ندارند و صرفا این سیستم را با همان مصالح اولیه تهیه شده به اجرا در می آورند. کلیه نقشه های اجرایی طراحی شده توسط مهندسان بر این فرض هستند که بهترین مصالح برای اجرای وال مش انتخاب شده اند. بنابراین، یک خطای جزئی و کوچک می تواند تاثیر بسیار زیادی روی ساختمان و ضعف سیستم وال مش داشته باشد.

کارفرمایان و مهندسان ناظر برای انتخاب بهترین تولید کننده مش فایبرگلاس می بایست ابتدا بر روی قوانین اجرایی وال مش مسلط باشند تا بتوانند روی ویژگی های این سیستم تمرکز کنند. در حال حاضر، تنها تولید کنندگان معتبر وال مش این سیستم را مطابق با استانداردهای ساختمان سازی به بازار عرضه می نمایند. برای انتخاب بهترین تولید کننده، لازم است که حتما به دو نکته زیر توجه داشت.

دریافت گزارش آزمایشات

یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان برای انتخاب بهترین تولید کننده مش فایبرگلاس از آن کمک گرفت، دریافت گزارش آزمایشات مرتبط است. برای تولید سیستم وال مش نیاز به انجام آزمایشاتی جهت اطمینان از استحکام این توری ها است. دو تست اصلی برای وال مش انجام می شوند که شامل تست کشش و میزان مقاومت به قلیا است. قبل از خرید مش لازم است که این موارد از تولید کننده دریافت شده و مورد بررسی قرار گیرند. تست کشش، استحکام کششی وال مش را تعیین می شود و آزمون مقاوم به قلیا نیز میزان مقاومت وال مش را در هنگام قرارگیری در معرض محیط قلیایی مشخص می نماید.

بررسی و تهیه نمونه های مش

به منظور انتخاب بهترین تولید کننده، لازم است که حداقل چند نمونه وال مش اجرا شده توسط تولید کننده مورد بررسی قرار گیرد. همچنین با دریافت نمونه وال مش و انجام بررسی ها و آزمایشات لازم روی آن، می توان میزان استحکام این نمونه ها را به صورت شخصی مورد بررسی قرار داد. با تطبیق آزمایشات انجام شده توسط تولید کننده و نتایج به دست آمده توسط خودتان، می توانید با اطمینان خاطر بیشتری وال مش را تهیه نمایید.

جمع بندی

تولید وال مش چندین سال است که به عنوان یک سیستم جدید در ساختمان ها شناخته می شود. در حال حاضر، بسیاری از افراد متقاضی خرید این سیستم از بهترین تولید کننده هستند. با توجه به نوین بودن این سیستم و محدود بودن قوانین اجرایی، برخی از افراد سودجو صرفا توری های فایبرگلاس معمولی را به مشتریان ارائه می کنند و مشتریان نیز بدون توجه به قوانین و حتی شناسنامه محصول، آن ها را در ساختمان ها اجرا می کنند. حتی اگر مهندس ناظر سیستم را تایید کند،

در صورت اجرای ناصحیح و بروز حوادث ناگوار در هنگام زلزله، مسئولیت این اتفاق گریبان گیر مهندس ناظر و کارفرمایان پروژه خواهد شد. به عنوان بهترین تولید کننده مش فایبرگلاس، این مجموعه در تلاش است که این سیستم را به صورت کاملا حرفه ای تولید و به بازار عرضه نماید. به گونه ای مجریان بتوانند با تکیه بر دانش تخصصی و همچنین نقشه طراحی شده، با اطمینان کامل وال مش را در ساختمان ها اجرا کنند. در صورت نیاز به دریافت نمونه وال مش تولید شده و آزمایشاتی که در کارخانه تولید کننده مش فایبرگلاس روی این محصولات انجام شده اند، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

سئوالات متداول برای "برترین تولید کننده مش فایبرگلاس"

چه استانداردهایی برای تولید وال مش باید رعایت شود؟

تولید وال مش باید بر اساس استانداردهای ملی، به‌ویژه پیوست ششم استاندارد 2800، صورت گیرد. همچنین مواد اولیه مثل الیاف فایبرگلاس مقاوم به قلیا باید با استانداردهای مربوطه همخوانی داشته باشند.

حداقل مقاومت تسلیم در وال مش‌های تولیدی شما چقدر است؟

حداقل مقاومت تسلیم برای الیاف شیشه مقاوم به قلیا (AR-Glass) 1000 مگاپاسکال است که مطابق با استانداردهای ملی تعیین شده است.

وزن (گرماژ) وال مش تولید شده چقدر است؟

بسته به نوع اجرای سرتاسری یا نواری، وزن وال مش ما بین 50 تا 160 گرم بر مترمربع متغیر است و با استانداردهای آیین‌نامه‌ای هماهنگ است.

چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که وال مش، مطابق با قوانین است؟

ما برای تمامی محصولات، شناسنامه محصول و گزارشات آزمایشگاهی ارائه می‌دهیم تا شما از تطابق آن با قوانین و استانداردها مطمئن شوید.

آیا وال مش، در برابر محیط‌های قلیایی مقاوم است؟

بله، وال مش‌های تولیدی ما با استفاده از الیاف شیشه مقاوم به قلیا (AR-Glass) تولید شده‌اند و حداقل 16% زیرکونیا به آن‌ها افزوده شده تا مقاومت آن‌ها در محیط‌های قلیایی تضمین شود.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


2 نظر

  1. سلام وقت بخیر
    در پروژه ویلایی دوبلکس اطراف دماوند قصد اجرای وال پست را داریم. وال مش چیست با وال پست چه تفاوتی دارد؟

    1. سلام وقت بخیر
      وال مش یک سیستم تقویتی از جنس فایبرگلاس مقاوم به قلیا است که برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای استفاده می‌شود. در مقایسه با وال پست‌های سنتی، وال مش سبک‌تر بوده و نصب سریع‌تری دارد.

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *