بست تخت (بست تخت هبلکس) چیست؟

بست تخت (بست تخت هبلکس) چیست؟

بست‌های هبلکس نقش بسیار مهمی در افزایش استحکام و یکپارچگی دیوارهای ساخته شده از بلوک‌های هبلکس دارند. استفاده از این بست‌ها به عنوان یک عنصر کلیدی در ساخت دیوارهای غیرسازه‌ای، تاثیر قابل توجهی در مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله و سایر نیروهای وارده دارد. در آیین‌نامه 2800 نیز به ضرورت استفاده از بست‌های گالوانیزه با ابعاد و ضخامت مشخص برای اجرای دیوارهای هبلکس تاکید شده است. بست‌های هبلکس دارای مزایای متعددی هستند. این بست‌ها به دلیل طراحی ویژه‌ای که دارند، علاوه بر افزایش استحکام سازه، اجرای آسان و سریعی دارند که باعث کاهش زمان و هزینه‌های اجرایی پروژه‌ها می‌شود. بست‌های هبلکس در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که شامل بست تخت، بست رادیکالی، بست L شکل و بست کرکره‌ای است. هر یک از این بست‌ها با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود، در بخش‌های مختلف دیوارهای هبلکس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بست تخت از بست های پرکاربرد در دیوار هبلکس بوده که برای اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر و افزایش انسجام و یکپارچگی آنها مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این بست ها باعث افزایش استحکام و مقاومت دیوارهای هبلکس در برابر زلزله می شود و به افزایش پایداری و دوام آنها کمک زیادی می کند. بست تخت هبلکس از طراحی صاف و تختی برخوردار بوده و بر روی آنها از پوشش گالوانیزه استفاده می شود تا از مقاومت لازم در برابر رطوبت و خوردگی برخوردار باشند. استفاده از این بست ها با افزایش ایمنی دیوارهای هبلکس در برابر نیروهای وارده همراه خواهد بود و از تخریب و ریزش این دیوارها جلوگیری می کند.  

با توجه به اهمیت بالای استفاده از این بست ها در طراحی دیوارهای هبلکس و نقش مهم آنها در استحکام و یکپارچگی این دیوارها، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی بست هبلکس به انواع این بست ها، مزایای استفاده از آنها، معرفی بست خطی یا تخت، انواع بست تخت از نظر شکل و طراحی، مزایای این بست ها، نحوه نصب و اجرای بست هبلکس تخت در دیوار، تفاوت مدل های معمولی و استاندارد این بست ها، تفاوت بست تخت با بست رادیکالی از نظر شکل، نحوه نصب و قیمت، بررسی عوامل مؤثر بر هزینه و قیمت این بست ها و نحوه تهیه آنها بپردازیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

بست هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟

در ساخت برخی دیوارهای غیرسازه ای از بلوک های ویژه ای استفاده می شود که با عنوان بلوک هبلکس شناخته می شوند. البته بر اساس استانداردهای آیین نامه ۲۸۰۰ لازم است در فرایند اجرای این دیوارها جهت افزایش استحکام و یکپارچگی آنها از بست هایی خاصی استفاده شود که از آنها با عنوان بست هبلکس یاد می شود. این بست ها در انواع مختلفی طراحی می شوند و در بخش های مختلف دیوار هبلکس مورد استفاده قرار می گیرند.

بست تخت

استفاده از بست های هبلکس به افزایش انسجام و مقامت دیوارهای هبلکس در برابر زلزله کمک زیادی می کند و از روش های مؤثر مهار این دیوارها به شمار می روند. همچنین بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ ضروری است در اجرای دیوار هبلکس از بست های گالوانیزه با ابعاد و ضخامت مشخص استفاده شود که در این آیین نامه به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

مزایای استفاده از بست هبلکس

کار با بست های هبلکس به دلیل نوع طراحی و ویژگی هایی که دارند با مزایای بسیاری همراه بوده که از جمله آنها می توان به تأثیر این بست ها بر افزایش استحکام و ایمنی سازه در برابر زلزله اشاره کرد. علاوه بر آن بست های هبلکس اجرای آسانی دارند که همین امر نیز باعث افزایش سرعت اجرایی پروژه و عدم نیاز آنها به استفاده از نیروی متخصص می شود. از دیگر مزایای بست هبلکس می توان به قیمت پایین این بست ها اشاره کرد که با کاهش هزینه های پروژه همراه خواهد بود.

انواع مختلف بست هبلکس

بست های هبلکس در انواع و مدل های مختلفی در دسترس هستند که از جمله آنها می توان به بست تخت (بست خطی یا ثابت)، بست رادیکالی، بست L شکل و بست کرکره‌ای اشاره کرد. در ادامه به معرفی و بررسی مشخصات هر کدام از این بست ها خواهیم پرداخت.

بست تخت (بست خطی یا بست ثابت)

بست تخت از انواع متداول بست در یکپارچه سازی محل اتصال بلوک های هبلکس بوده که با عناوین دیگری چون بست خطی و بست ثابت نیز شناخته می شود. استفاده از این بست ها باعث ایجاد سطحی هموار روی هر ردیف بلوک شده و مقاومت دیوار هبلکس را در برابر نیروهای وارده به ویژه زلزله افزایش می دهد. در ادامه این مطلب به صورت کامل تر به معرفی بست تخت یا خطی خواهیم پرداخت.

بست رادیکالی

بست رادیکالی از دیگر انواع بست در کار با بلوک های هبلکس بوده که با عناوین دیگری چون بست U شکل و بست اتصال نیز شناخته می شوند. از بست رادیکالی جهت اتصال دیوار هبلکس به اعضای سازه مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این بست ها می توان اتصالی نرمی بین دیوار هبلکس و اسکلت اصلی سازه ایجاد کرد که این کار به انتقال بار وارده بر دیوار به سازه کمک زیادی می کند و مانع از تخریب و ریزش آن می شود. همچنین از این بست ها می توان به جای هوک و قلاب در دیوارهای با ملات بستر نازک نیز استفاده کرد. بست های رادیکالی از ضخامت ۲ میلیمتری برخوردار هستند و در هنگام اجرا یک فاصله ۳ سانتیمتری با اعضای سازه ایجاد می کنند.

بست رادیکالی

بست L شکل

از دیگر انواع بست در کار با بلوک هبلکس می توان به بست L شکل اشاره کرد که با عنوان بست انتظار نیز شناخته می شوند. از بست L شکل بر اساس ویرایش قدیم آیین نامه ۲۸۰۰ برای اتصال بین دو دیوار استفاده می شد. با این وجود طبق آیین نامه جدید این کار می بایست با استفاده از بست رادیکالی صورت گیرد و بست های L شکل در زمینه اتصال به نما مورد استفاده قرار گیرند.

بست کرکره‌ ای

بست های کرکره ای از دیگر بست های رایج در اتصالات هستند که به دلیل قیمت پایینی که دارند از آنها به جای بست های تخت استفاده می شود. با این وجود این بست ها غیراستاندارد بوده و از کیفیت بست های تخت در این زمینه برخوردار نیستند. بست های کرکره ای در صورت استفاده می بایست در تمامی بندها و بین هر دو بلوک  مورد استفاده قرار گیرند؛ البته به شرطی که قبل از کار با این بست ها مجوز استفاده از آنها از طراح سازه دریافت شود.

بست تخت یا خطی هبلکس چیست؟

بست تخت از انواع کاربردی بست در کار با بلوک های هبلکس بوده و همان طور که از عنوان آن پیداست ساختاری کاملاً تخت، صاف و بدون برآمدگی و خمیدگی دارند. این بست ها که با نام بست ثابت و بست خطی نیز شناخته می شوند به منظور اتصال دو بلوک هبلکس به یکدیگر و افزایش انسجام و یکپارچگی آنها مورد استفاده قرار می گیرند. بست های تخت ساختاری فلزی دارند و بر روی سطح آنها از پوشش گالوانیزه استفاده شده است تا از مقاومت لازم در برابر رطوبت و خوردگی برخوردار باشند.

علاوه بر آن در دو طرف بست های تخت از سوراخ هایی استفاده شده است تا از طریق آنها بتوان این بست ها را بر روی بلوک و دیوار نصب کرد.  در هر مترمربع از دیوار هبلکس به طور میانگین نیاز به ۳ الی ۴ بست تخت بوده که باید به صورت درست و اصولی اجرا شوند. این بست ها در اشکال گوناگونی عرضه می شوند که لبه های آنها می تواند به صورت صاف یا دندانه دار باشد که در ادامه به معرفی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

انواع متداول بست تخت هبلکس

بست های تخت هبلکس با توجه به نوع طراحی و شکلی که دارند در انواع مختلفی عرضه می شوند که می توان از آنها در زمینه های مختلف استفاده کرد. یک مدل از این بست ها با لبه های کاملاً صاف عرضه می شود که در کناره های آن هیچ گونه فرورفتگی وجود ندارد و در طراحی این بست ها حداکثر از ۴ سوراخ استفاده شده است. نوع دیگری از بست تخت نیز وجود دارد که در لبه های آن اثر فرو رفتگی دیده می شود. این بست ها را می توان از روی طراحی و ظاهر آنها از بست های تخت با لبه های صاف تشخیص داد. در آخر نمونه هایی از بست تخت نیز در دسترس بوده که لبه های آن به صورت دندانه دار طراحی شده است. در طراحی این نوع بست ها ممکن است از سوراخ های بیشتری جهت اتصال بهتر آنها استفاده شده باشد.

مزایای بست تخت هبلکس

بست های تخت هبلکس به عنوان یکی از انواع پرکاربرد بست هبلکس از ویژگی ها و مزایای بسیاری برخوردار هستند که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم. در ابتدا لازم به ذکر است که این بست ها نصب و اجرای آسانی دارند و در کار با آنها نیازی به استفاده از نیروی متخصص نیست. علاوه بر آن بست های تخت از سرعت نصب و اجرای بالایی برخوردار هستند که همین مسئله باعث کاهش زمان اتمام پروژه می شود.

بست کرکره ای

از دیگر مزایای بست تخت می توان به تأثیر قابل توجه آنها بر استحکام و ایمنی سازه اشاره کرد که باعث افزایش مقاومت و ایمنی آنها در برابر زلزله می شود. بست های تخت مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی دارند و به همین دلیل از دوام و طول عمر بالایی برخوردار هستند. در آخر این بست ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و در تهیه و اجرای آنها نیازی به صرف هزینه های بالا نیست.

نحوه نصب و اجرای بست تخت هبلکس در دیوار

همان طور که اشاره کردیم در طراحی بست های تخت از چندین سوراخ (معمولاً ۴ سوراخ) استفاده شده است تا از طریق آنها بتوان فرایند نصب و اجرای این بست ها را به صورت درست اجرا کرد. این سوراخ ها در دو سمت بست تعبیه شده و با استفاده از پیچ، پرچ و میخ می توان از طریق این سوراخ ها بلوک های هبلکس را در کنار یکدیگر فیکس کرد. برای این کار یک سمت از بست تخت بر روی یک بلوک هبلکس و سمت دیگر آن بر روی بلوک هبلکس مجاور قرار می گیرد و از طریق سوراخ ها فرایند نصب و اتصال بلوک ها به یکدیگر صورت می گیرد. این کار برای بقیه بلوک های بکار رفته در دیوار تکرار می شود تا ایمنی کل دیوار در برابر نیروهای وارده افزایش یابد.

بست تخت بلوک هبلکس استاندارد و معمولی چه تفاوتی دارند؟

بست خطی (تخت) هبلکس معمولی و استاندارد از نظر ضخامت، ارتفاع و قیمت با هم متفاوت بوده که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. ضخامت بست تخت معمولی ۱.۲۵ میلیمتر بوده در حالی که ضخامت بست تخت استاندارد ۲ میلیمتر است. اگر بخواهیم این بست ها را از نظر ارتفاع با هم مقایسه کنیم می توان گفت که ارتفاع بست استاندارد (۲۵ سانتیمتر) بیشتر از ارتفاع بست معمولی (۲۰ سانتیمتر) است. از نظر قیمت نیز می توان گفت بست های تخت استاندارد به دلیل  نوع ساختار و کیفیت ساختی که دارند از عملکرد و دوام بهتری برخوردار هستند که همین امر نیز باعث بالا بدون قیمت آنها در مقایسه با بست های تخت معمولی می شود.

تفاوت کاربردی بست تخت هبلکس با بست رادیکالی

بست های تخت و رادیکالی از نظر شکل ظاهری و طرز استفاده تفاوت هایی با هم دارند که لازم است قبل از تهیه آنها مورد توجه قرار گیرند. همان طور که اشاره کردیم بست های تخت از نظر شکل ظاهری کاملاً تخت و صاف هستند و در دو سمت آنها سوراخ هایی جهت اتصال تعبیه شده است. در طرف مقابل بست رادیکالی صاف نبوده و از شکل و طراحی خاصی برخوردار هستند که متفاوت از طراحی بست تخت است. در مقایسه نحوه استفاده از این بست ها می توان گفت که بست های تخت به منظور اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر طراحی شده اند و این بست ها به بخش اصلی سازه متصل نمی شوند. در طرف مقابل از بست های رادیکالی به منظور اتصال بلوک ها یا کل دیوار به سازه اصلی ساختمان استفاده می شود.

تفاوت نحوه نصب و اجرای بست رادیکالی و بست تخت هبلکس در چیست؟

در ابتدا لازم به ذکر است که نحوه نصب و اجرای بست های تخت و رادیکالی متفاوت بوده که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. همان طور که اشاره کردیم در دو سمت بست تخت سوراخ هایی تعبیه شده است که با استفاده از این سوراخ ها و پیچ، پرچ و میخ می توان بلوک های هبلکس را در کنار یکدیگر فیکس کرد.

اما در طرف مقابل و بر اساس آیین نامه های اجرایی در رابطه با نحوه نصب بست رادیکالی، چنان چه این بست ها بر روی سازه های فلزی اجرا شوند لازم است اتصال آنها به سازه از طریق جوش صورت گیرد. همچنین برای نصب و اجرای این نوع بست ها بر روی سازه های بتنی لازم است از پیچ و رول پلاک برای اتصال آنها به سازه استفاده گردد. علاوه بر آن قسمتی از این بست ها که بر روی بلوک هبلکس جای می گیرد لازم است با میخ ۷ سانتیمتری متصل گردد.

تفاوت قیمت بست رادیکالی و بست تخت

همان طور که اشاره کردیم از بست های رادیکالی برای اتصال کل دیوار به بخش اصلی سازه استفاده می شود تا مقاومت و استحکام کل مجموعه در برابر نیروهای وارده افزایش یابد، در حالی که از بست های تخت برای اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر استفاده می شود تا یکپارچگی آنها در برابر نیروهای وارده افزایش یابد. قیمت هر کدام از این بست های هبلکس بستگی به تعداد بلوک های مورد استفاده در دیوار و ابعاد آن دارد که با توجه به حجم پروژه کاری می تواند متفاوت باشد. با این وجود می توان گفت که قیمت بلوک های رادیکالی هبلکس با توجه به نقشی که در استحکام دیوارها دارند در مقایسه با بلوک های تخت بالاتر است.

چرا در نبشی کشی دیوار هبلکس از بست تخت استفاده نمی شود؟

هدف از نبشی کشی دیوار هبلکس اتصال بخش غیرسازه ای (دیوار هبلکس) به بخش سازه ای ساختمان بوده که برای این کار لازم است از تجهیزات مناسب استفاده شود. نبشی کشی دیوارهای غیرسازه ای نقش مهمی در استحکام و دوام این دیوارها در برابر زلزله دارد که لازم است این کار به طور صحیح و اصولی و بر اساس دستورالعمل های اجرایی صورت گیرد.

از آن جایی که بست های تخت به منظور اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر طراحی شده اند و از قابلیت لازم برای اتصال دیوار به سازه برخوردار نیستند نمی توان از آنها در نبشی کشی دیوار هبلکس استفاده کرد. بر همین اساس برای این کار می توان از بست های رادیکالی و ناودانی استفاده کرد که می توانند به افزایش استحکام و مقاومت دیوار هبلکس  در برابر بارها و نیروهای وارده به ویژه زلزله کمک زیادی کنند.

برآورد هزینه بست تخت چقدر است؟

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر هزینه ها و قیمت بست تخت هبلکس تأثیرگذار باشد که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم. اولین عامل مؤثر بر هزینه و قیمت این بست ها کیفیت متریال بکار رفته در ساخت آنها بوده که تأثیر زیادی بر کارایی و دوام این بست ها دارد. به عنوان مثال بست هایی که در طراحی آنها از متریال با کیفیت و مرغوب استفاده شده است از قیمت بالایی برخوردارند. علاوه بر آن بست هایی که بر روی سطح آنها از پوشش گالوانیزه و ضدزنگ استفاده شده است در مقایسه با دیگر بست ها قیمت بیشتری دارند.

ضخامت و ارتفاع بست از دیگر عواملی است که باعث ایجاد تفاوت در قیمت نهایی آنها می شود. هر چه ضخامت بست مورد استفاده بیشتر باشد قیمت و در نهایت هزینه اجرایی آن بالاتر خواهد بود. همچنین بست های تخت استاندارد به دلیل ضخامت و ارتفاع بیشتری که دارند از قیمت بالاتری در مقایسه با بست های معمولی برخوردار هستند. در آخر برند و شرکت سازنده بست تخت نیز می تواند بر قیمت عرضه آن تأثیرگذار باشد که لازم است بدان توجه شود. بست هایی که توسط شرکت های معتبر و نام آشنا عرضه می شوند به دلیل کیفیت ساخت بهتری که دارند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

بست تخت هبلکس را از کجا بخریم؟

قبل از اقدام به تهیه و خرید بست تخت لازم است به یک سری نکات مهم و ضروری در خرید این بست ها توجه شود تا یک محصول کاربردی و با کیفیت و دوام بالا خریداری گردد. نکته بعدی در این زمینه خرید بست های استاندارد و با کیفیت بوده که برای این کار لازم است به فروشندگان معتبر در این زمینه مراجعه شود. به عبارت دیگر خرید بست هبلکس می بایست از طریق منابع فروش معتبر و مطمئن در این زمینه انجام شود تا خیال خریداران از تهیه یک بست مرغوب و با دوام راحت باشد. بر همین اساس ما شرکت وال مش را به شما معرفی می کنیم که نمونه های باکیفیت و با دوام این بست ها را در اختیار خریداران قرار می دهد.

کلام پایانی و نتیجه گیری

بست هبلکس از مصالح پرکاربرد در دیوارچینی بلوک های هبلکس بوده که به افزایش استحکام و یکپارچگی این دیوارها در برابر نیروهای وارده کمک زیادی می کند. البته این بست ها در انواع و مدل های مختلفی طراحی می شوند تا بتوان از آنها در بخش های مختلف دیوار هبلکس استفاده کرد. یکی از انواع پرکاربرد این بست ها بست تخت یا خطی بوده که به منظور اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر استفاده می شود. البته شکل و طراحی این بست ها می تواند متفاوت باشد که برای تشخیص آن کافی است به لبه های بست (صاف یا دندانه دار بودن آن) توجه شود. در طراحی این بست ها از تعدادی سوراخ استفاده شده است که از طریق آنها می توان این مصالح را بر روی بلوک های هبلکس نصب کرد.

4.7/5 - (11 امتیاز)

سئوالات متداول برای "بست تخت (بست تخت هبلکس) چیست؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *